El passat dissabte 13 d’abril va tenir lloc a les instal·lacions de l’EUSES del Campus de Salt el seminari tècnic de “Raonament Clínic: disfuncions viscerals i afeccions neuromusculesquelètiques “ al qual van assistir fisioterapeutes d’arreu de les comarques de Girona. El seminari és el tercer del conjunt de quatre que l’equip de formació contínua d’EUSES ha desenvolupat en els darrers mesos en relació a la temàtica del Raonament Clínic. El primer es va realitzar el juny de 2018 amb el títol de “Raonament Clínic en els transtorns neuromusculesquelètics”, seguit del que va tenir lloc el passat mes d’octubre i va integrar les temàtiques de “Raonament Clínic, columna cervical i ATM”. El bloc finalitzarà el proper mes de juny amb el seminari de “Raonament Clínic en l’abordatge de l’espatlla”, que tindrà lloc el 15/06/2018. Fins al moment, la suma dels professionals inscrits a les tres activitats ha estat superior al centenar.
El passat cap de setmana la matinal de treball va estar formada per dues exposicions teòriques magistrals seguit d’un taller pràctic d’aplicació de tècniques. La ponència inicial va ser impartida per la fisioterapeuta Aida Cadellans, professora de la Universitat Internacional de Catalunya, que va fer referència a la rellevància del dolor visceral i del dolor referit dins la història clínica de fisioteràpia. La docent va fer una clara exposició dels mecanismes fisiològics del dolor neuromusculesquelètic i visceral i va explicar d’una manera molt entenedora el com, el quan i el perquè de la integració d’aquest component en l’anamnesi i valoració inicial del pacient. A continuació, el fisioterapeuta Miquel Puig va parlar dels senyals coneguts com a “banderes vermelles” i els senyals d’alerta que cal tenir en compte en l’abordatge d’un pacient amb afeccions neuromusculesquelètiques. El docent va fer una extensa exposició basada en l’evidència científica de quina és la justa mesura amb la que caldria contemplar aquests elements.
La part pràctica va estar exposada per en Raúl Beltrán, fisioterapeuta i osteòpata especialitzat en l’abordatge manual. Raúl Beltrán va integrar d’una manera molt pràctica els conceptes teòrics introduïts pels dos ponents anteriors i va fer veure als assistents la forma en la que cal aplicar alguna de les tècniques d’exploració visceral en l’abordatge del pacient amb lesions músculesquelètiques. Es dóna la circumstància que els tres ponents del seminari formen part del quadre de professors del Màster de Raonament Clínic en Fisioteràpia Neuromúsculesquelètica, que es desenvoluparà a l’EUSES de Salt durant el proper curs 2019-20.
Pere Iglesias, Coordinador de la Formació de postgrau d’EUSES tant de Fisioteràpia com de CAFE, va explicar que el seminari va satisfer plenament als inscrits i els hi va generar molt d’interès en aquesta temàtica pel que, a hores d’ara i gairebé amb tota seguretat, ja es pot confirmar que en els propers anys s’inclourà dins de la programació de les activitats de postgrau algun tipus de formació relacionada.